Mis võiks ühele e-poele olla parem, kui jõuda oma klientideni just seal, kus nad parasjagu viibivad?
Seda nii füüsiliselt kui ka ostuprotsessi mõttes. Kui sellele veel lisada isikustatud sisu, olemegi jõudnud kliendisuhete loomise valhallasse.
Küsid, kuidas seda ometi saavutada? Elame maailmas, kus igapäevaselt kasutab e-posti 4 miljardit inimest ning see number on kasvutrendis (Statista, 2021). Seega, vastus peitub efektiivselt loodud automatiseeritud e-maili turunduses.
On teada, et 37% brändidest tõstavad oma e-maili turunduse eelarvet ning vaid 1.3% kavatsevad seda langetada (Litmus, 2021).
Mis on automatiseeritud meiliturundus?
Automatiseeritud e-mailid on võimalus pakkuda kliendile asjakohast sisu lähtudes andmetest tema käitumise ja tegutsemisviisi kohta.
Vastavalt kliendikäitumisele ja positsioonile ostuprotsessis, saad täpselt paika panna, millist üleskutset kliendile parasjagu edastada. Kogu arvestuse ja e-kirja saatmise teeb sinu eest ära e-maili tarkvara vastavalt eelnevalt paika pandud tingimustele.
Näiteks, kui klient on mõnest e-poest värskelt midagi ostnud, on suurem tõenäosus, et ta kohe sama asja tellima ei hakka. Küll aga, võib teda huvitada mõni seonduv toode või siis näiteks juhendav blogipostitus, mis pakub leidlike ideid, mida ostetud tootega veel teha annab.
Samuti, kui klient on värskelt liitunud meililistiga, kuid ei ole veel oma esimest ostu sooritanud, võib olla hea mõte suunata teda vaatama enimmüüdud tooteid ja täiendava motivaatorina pakkuda väikest soodustust esimese ostu tarvis.
Hästi sihitud e-mail on hea moodus anda kliendile võimalus õppida paremini tundma sinu brändi, julgustada neid lehele tagasi tulema ja tuletada meelde, miks nad teie poest üldse esimese hooga ostsid. Võimalusi selle suurepärase töövahendi kasutamiseks on lõputult, kuid räägime sellest lähemalt natuke allpool.
Kõigepealt vaatame aga üle, mis andmeid meil kliendi kohta vaja on, et kampaania edukalt üles ehitada.
Automatiseeritud e-kirjade põhialuseks on korralik andmebaas
Kvaliteetsed andmed tagavad, et jõuad kliendini õigel ajal ja saad pakkuda toodet, mis teda ka päriselt antud hetkel huvitab. Oma strateegia ülesehitamisel peadki kõigepealt võtma arvesse, milliseid andmeid sul on võimalik koguda ja alles seejärel saad panna paika taktika klientidele lähenemiseks.
Neid andmeid saad koguda läbi meililisti loomise, kliendikonto registreerimise võimaluse ning vastavalt kliendi käitumisele veebilehel (näiteks ostukorvi poolelijätmine).
Üks pigem ebaeetiline moodus meililisti saamiseks on andmete ostmine, kuid see ei ole väga soovitatav. Ühest küljest eeldab see küllaltki suurt väljaminekut ning samas on suur oht, et enamik adressaate avastavad meili avades, et nad ei ole sellise meililistiga liitunud ning viskavad ta kohe spam-kausta. See tähendab, et kogu sinu kulutatud aeg ja raha lõpetavad samuti prügikastis.
Ja mis veel hullem, meiliserveri pakkuja (nt Gmail) näeb, et antud meiliaadressilt tulnud kiri märgitakse tihti spämmiks ja seega võib hakata kõiki samalt domeenilt tulnud kirju edaspidi automaatselt sinna suunama. See tähendab, et mitte ainult turundusmeilid, vaid ka ettevõtte töötajate, näiteks kliendihaldurite, poolt saadetavad meilid ei pruugi kliendini kohale jõuda.
Kliendiandmete kogumine
Kuidas koguda kliendiandmeid nii, et see tooks tulemusi ja oleks samal ajal ka eetiline? Võimalusi selleks on mustmiljon, kuid toome siin välja põhilisemad ning kõige lihtsamini rakendatavad:
Jälgi, et veebilehel oleks lihtsasti leitav valik “Liitu uudiskirjaga”.
Lisa oma veebilehele pop-up, mis kutsub üles meililistiga liituma, lubades mingit kasulikku materjali või näiteks sooduskupongi.
Kasuta sotsiaalmeedias jagamiseks maandumislehti tasuta väärtusliku informatsiooniga (näiteks e-raamat) või pakkudes kliendile muud huvipakkuvat (näiteks toote loos) vastutasuks kliendi e-maili aadressi ja võib olla veel mõne inforea eest.
Anna kliendile võimalus ja ka põhjus registreerida ennast veebilehe kasutajaks. PS! Siinkohal on rõhk sõnal põhjus! Liiga tihti näeme ainsa kutsena kasutajaks registreerimiseks pisikest nuppu ostukorvi lõpetamise juures, ilma ühegi põhjenduse või motivaatorita, miks seda tegema peaks. Kas sina registreerid ennast sellistesse meililistidesse? Kui ei, siis miks peaks sinu kliendid teistmoodi käituma?
Kasuta ära oma sotsiaalmeedia kanaleid, et inimesi oma meililistiga liituma kutsuda. Kindlasti tuleb selle juures olla originaalne ja selgelt väljendada pakutavat väärtust.
Alati on võimalus oma meililisti ka füüsilisel teel turundada, näiteks kas läbi oma füüsilise poe või siis olles väljas messidel ja muudel üritustel.
Keskendu eksklusiivse ja põneva sisu pakkumisele oma registreeritud kasutajatele, et neil oleks motivatsiooni listis püsida ja äkki isegi mõni oma tuttav sinna juurde kutsuda.
NB! Pea meeles, et EU nõuete kohaselt on oluline tagada kliendile võimalus meililistist loobuda 1 klikiga. Kindlasti austa seda nõuet ning paku samal ajal kliendile piisavalt väärtusliku sisu, et tal ei tekiks soovi sellest õigusest kinni haarata.
Millest lähtuda õige e-maili tarkvara valikul?
Andmebaasi tekitamise kõrval on oluline välja valida oma tingimustele vastav e-maili tarkvara. Erinevaid tööriistu ja võimalusi meiliturunduse haldamiseks on lugematult, näiteks välismaine Mailchimp või Eesti päritolu Smaily.
Kõige olulisem on enne tarkvara valimist välja mõelda, mis eesmärgiga seda kasutama hakkad.
Kui suur on kliendibaas?
Milliseid andmeid on oluline koguda?
Kui spetsiifiliseks soovid oma suunamisega minna (sugu, huvialad, ostu- ja interneti käitumine jms)?
Milline on kirjade saatmise sagedus?
Mis on sinu eelarve selle kõige jaoks?
Arvesse tuleb kindlasti võtta ka sinu ettevõtte võimekust kõik need kirjad valmis kirjutada. Meilikampaania valmis kirjutamine ja ülesseadmine on küll suuresti ühekordne ajaline investeering, kuid keegi peab selle siiski ära tegema ja ka statistikat jälgima, et paika pandud tegevused ka reaalset tulemust toovad.
A/B testimine aitab märkimisväärselt suurendada meiliturunduse edukust. Tihti võib ette tulla, et esmaseid kampaaniaid on vaja muuta, sest meilid jõuavad kliendini kas liiga tihti või liiga harva või ei kõneta meili pealkiri või nendes olev info klienti piisavalt.
Olles vastanud eelnevatele küsimustele, on märksa lihtsam valida tarkvara, mis kattub sinu vajaduste ja eelarvega. Mingi maani on täiesti võimalik kasutada tasuta tarkvarasid, kuid kuskilt tuleb piir ette ja ühel hetkel on mõistlik hakata vaatama tasuliste võimaluste suunas, mis pakuvad rohkem võimalusi ja annavad paremat statistikat sellest, kui hästi sinu kampaaniad toimivad.
Meiliturunduse automatiseerimise suurim väärtus on saata õigeid kirju, õigetele inimestele ja täpselt õigel ajahetkel. Kui lingid ära oma CRM’i ja e-maili turunduse tarkvarad, saad tänu CRM’is olevale infole nende ostukäitumise kohta veenduda, et kannad oma klientide eest hoolt ning ei saada välja infot või pakkumisi, mis neid antud hetkel absoluutselt ei kõneta.
Milline peaks olema automatiseeritud e-kirja sisu?
Meie postkastid täituvad igapäevaselt vähemasti kümnete kirjadega. Seega on esiteks väga oluline, et e-kirja pealkiri ja sub-heading tekitavad lugejas huvi.
Asjatundjad soovitavad, et meili pealkirja koostamisele tuleks panustada koguni 40% kogu kirja koostamisele kuluvast ajast. Sest mis kasu on ideaalselt koostatud e-kirjast, kui keegi seda ei ava?
Ja kui klient kirja avab, peaks selles peituv sisu ka pealkirjaga kokku minema. Äärmiselt pettumust valmistav oleks lugeda pealkirjast lubadust, et ”Seda sa lihtsalt pead nägema!” ja siis e-kirja avades vaatab vastu näiteks tavapärane tootekataloog koos imepisikese soodustusega. Kindlasti tuleb enne e-maili voo tegemist ka hoolega läbi mõelda iga kirja eesmärk ja üleskutse (ehk CTA).
Milliseid automatiseeritud meilikampaaniaid on võimalik üldse kasutada? Võimalusi on sisuliselt lõpmatuseni ning piiriks on vaid iseenda (või oma turunduspartneri) leidlikkus.
Mõned levinumad automatiseeritud e-maili kampaaniad on näiteks tervituskiri meililistiga liitujatele, ostujärgne tagasiside, ostu kinnitus ja postitamise teavitus, kuid saab läheneda ka loovamalt ja panna püsti näiteks 4-5 kirjast koosnev meilide voog (ehk email flow), mis hoiab kliendil näppu pulsil näiteks peale ostukorvi hülgamist või ka peale ostu sooritamist, et suunata klienti seotud või sarnaseid tooteid tellima (ehk cross- või upsell).
Kui tihti klientidele e-kirju saata?
Kui andmebaasi kogumiseks on vajalikud tegevused paika pandud ja uusi adressaate hakkab laekuma, on oluline veenduda, et kliendid unarusse ei jääks. Meiliturundus peab algama kohe kui klient meililistiga liitub.
Sealt edasi on oluline jälgida, et meilivoog jätkuks pidevalt, kuid mitte liiga tihti. Liiga sagedasti saadetavad e-mailid muutuvad tüütuks ning liiga harva saadetud kirjad ei pruugi täita oma eesmärki kliendi pühendumisel.
Tekib kohe küsimus, et kui tihti siis peaks kirju välja saatma? Sellele küsimusele kahjuks ühest vastust ei ole. See sõltub ettevõtte spetsiifikast, sihtrühma eripäradest ja kindlasti ka sellest, kui tihti on kliendi jaoks kasuliku infot edastada.
Seventh Sense’i ja Databox’i 2022. aastal ühiselt koostatud uuring tõi välja, et 33.3% turundajatest saadab uudiskirju iganädalaselt ning 26.7% mitu korda kuus. Võrdselt 13.3% saadavad kord kuus, mitu korda nädalas, või lausa iga päev.
Kahtlemata tasub jälgida ja eristada ka seda, kui sageli klient saadetud e-kirju avab ning kas ta saab teie ettevõttelt lisaks mingeid muid, näiteks kliendihalduri poolt edastatavaid kirju. Ülalmainitud uuringust selgus veel, et 63,3% turundajatest muudavad e-kirja saatmise tihedust vastavalt kirja avamise sagedusele.
Kui kirju tuleb mitmel otstarbel, võib üldpilt minna liiga segaseks ja näiteks kliendihalduri saadetud oluline info võib minna reklaamkirjade vahele kaduma. Õnneks annab kogu seda infot eristada sobiliku e-maili tarkvaraga.
Hea mõte on lasta kasutajal valida, kui tihti ja millise sisuga meile ta saada soovib. Tõsi, see variant on küll pigem suuremale ettevõttele, kellel on ressurssi toota palju erinäolist sisu, kuid siiski on see hea nipp, mida meeles pidada ja kindlasti võib leida ka rakendust väiksemas ettevõttes meilikampaaniaid planeerides.
Kokkuvõtteks
Ära karda meiliturundust ja automatiseeritud e-kirju. Eestlasele võib see tihti tunduda kui tüütus, mida me teisele inimesele peale surume, kuid siinkohal on kõige olulisem vaadata numbreid. Ja numbrid ütlevad, et automatiseeritud meiliturundus suurendab ostusid. Järelikult ei ole päris tüütus.
Sinu teha on, et läbi meililisti edastatav info vastaks kliendi ootustele ja ei muutuks üheks täiendavaks nuhtluseks postkastis, millest peab jälle mööda scrollima.
Ja ära unusta jälgida statistikat, et teada, kas ja kui hästi üles seatud meiliturundus toimib. Põhjalikud andmed selle jaoks saad kätte oma meilitarkvarast. Nendele andmetele toetudes saate vajadusel muuta nii oma meilikampaaniate ülesehitust ja sihtimist kui ka pealkirjasid või sisu.
Kui sul on rohkem küsimusi meilikampaaniate ülesehituse või turunduse automatiseerimise kohta, võta meiega ühendust ja leiame koos sinu väljakutsetele lahendused!